Strona: Technologia „zero waste”, projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej / Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Dane kontaktowe

Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Politechnika Rzeszowska
Al. Powstańców Warszawy 8
35-959 Rzeszów

 

Technologia „zero waste”, projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej

2025-10-21

Technologia „zero waste” umożliwiająca wprowadzenie obiegu zamkniętego w procesie produkcji przyczep do transportu szybowców wytwarzanych częściowo z recyklatu kompozytów węglowo-epoksydowych
Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, realizuje projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. Technologia „zero waste” umożliwiająca wprowadzenie obiegu zamkniętego w procesie produkcji przyczep do transportu szybowców wytwarzanych częściowo z recyklatu kompozytów węglowo-epoksydowych.

W ramach projektu przeprowadzone są prace badawczo-rozwojowe oraz zaprojektowana i wytworzona demonstracyjna linia technologiczna do przetwarzania kompozytowych odpadów poprodukcyjnych. Przedsięwzięcie realizowane jest we współpracy z przedsiębiorstwem Avionic Sp.J. – uznanym producentem lekkiego sprzętu lotniczego i przyczep do transportu szybowców – które generuje odpady epoksydowo-włókniste w procesach wytwórczych.

Projekt odpowiada na rosnącą potrzebę efektywnego recyklingu kompozytów polimerowo-włóknistych, wynikającą zarówno z technologicznych naddatków powstających podczas produkcji cienkościennych struktur, jak i z kończącego się resursu eksploatowanych konstrukcji (m.in. elementów środków transportu i elektrowni wiatrowych). Zamiast energochłonnej pirolizy czy niskowartościowego mielenia do wypełniaczy, opracowana zostanie technologia „zero waste” pozwalająca na wytwarzanie pełnowartościowych elementów konstrukcyjnych do przyczep.

Planowane działania obejmują m.in. zaprojektowanie i budowę prototypowych urządzeń: wolnoobrotowego młyna z systemem dozowania i układem przeciwdziałającym pyleniu, mieszalnika recyklatu z lepiszczem (żywice: epoksydowa, winyloestrowa lub poliestrowa) z możliwością dozowania dodatkowych napełniaczy odpadowych (np. fusy z kawy), podajnika ślimakowego do równomiernego zasilania form, zestawu walców wstępnie kształtujących materiał oraz formy wyposażonej w układ dociskowy i system grzejny przyspieszający utwardzanie. Zostaną również zaprojektowane przyrządy laboratoryjne do wytwarzania próbek płyt prasowanych.

Przewiduje się szeroki program badań materiałowych próbek wytworzonych na bazie recyklatu i odpadów tkanin węglowych, szklanych i aramidowych (warstwy wierzchnie), obejmujący: próby statyczne (rozciąganie, zginanie, ściskanie), testy w różnych temperaturach (obniżonej, pokojowej i podwyższonej), szoki termiczne, analizy mikrostruktury (mikroskopia optyczna i SEM) oraz badania nieniszczące (tomografia rentgenowska). Celem badań jest m.in. ocena wpływu parametrów procesu na porowatość i jednorodność rozkładu recyklatu oraz wyznaczenie optymalnych frakcji rozdrobnienia i proporcji lepiszcza/napełniaczy.

Projekt skierowany jest do sektora MŚP regionu podkarpackiego wytwarzającego struktury kompozytowe oraz do przedsiębiorstw poszukujących rozwiązań obiegu zamkniętego w produkcji. Efekty projektu mogą zostać bezpośrednio wdrożone u partnera przemysłowego.

Głównym celem projektu jest opracowanie i demonstracja efektywnej, skalowalnej technologii przetwarzania odpadów kompozytowych na pełnowartościowe materiały konstrukcyjne, umożliwiającej zamknięcie obiegu materiałowego w produkcji przyczep do transportu szybowców zgodnie z zasadą „zero waste”.

Rezultatem projektu będzie demonstracyjna linia technologiczna oraz zweryfikowane parametry procesu pozwalające na wytwarzanie prostych elementów konstrukcyjnych przyczep z recyklatów kompozytowych. Rozwiązanie podniesie efektywność surowcową, obniży koszty utylizacji i ograniczy ślad środowiskowy produkcji. Partner przemysłowy zadeklarował weryfikację możliwości wdrożenia technologii po pomyślnej realizacji założeń.

Okres realizacji projektu: od 1 kwietnia 2025 r. do 30 września 2026 r.
Wartość projektu: 340 850,00 zł
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 307 890,00 zł

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.