Strona: Lotnictwo i kosmonautyka / Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Dane kontaktowe

Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Politechnika Rzeszowska
Al. Powstańców Warszawy 8
35-959 Rzeszów

Tel: (17) 865 17 55

Fax: (17) 854 31 16

Lotnictwo i kosmonautyka

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka I stopień specjalność: awionika

red. Ryszard Perłowski
  1. Pomiar wysokości lotu samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów. Rodzaje wysokości.
  2. Pomiar prędkości pionowej samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów.
  3. Pomiar prędkości lotu oraz liczby Macha na pokładzie samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Rodzaje prędkości oraz sposoby jej wykorzystania. Budowa przyrządów.
  4. Pomiar kąta natarcia.
  5. Podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrządach żyroskopowych.
  6. Pomiar orientacji przestrzennej.
  7. Pomiar kursu.
  8. Obiegi porównawcze lotniczych silników tłokowych.
  9. Charakterystyki zewnętrzne lotniczego silnika tłokowego – charakterystyka ogólna, obrotowa, śmigłowa.
  10. Silniki wysokościowe i nie wysokościowe, omówić różnice i podobieństwa, wady i zalety takich silników.
  11. Schematy konstrukcyjne turbinowych silników odrzutowych, śmigłowych, schematy silników jednoprzepływowych i dwuprzepływowych, konstrukcje jedno- i wielowirnikowe. Zalety i wady omawianych rozwiązań.
  12. Parametry obiegu porównawczego, wskaźniki pracy silnika przepływowego, parametry jednostkowe, charakterystyki prędkościowa i wysokościowa.
  13. Ciąg silnika  - definicja, wpływ parametrów wewnętrznych obiegu silnika i warunków lotu na ciąg oraz przebieg charakterystyk wewnętrznych i zewnętrznych.
  14. Wyjaśnić zasadę działania sprężarki, komory spalania, turbiny.
  15. Podać i opisać główne etapy projektu statku powietrznego
  16. Zdefiniować podstawowe parametry geometryczne skrzydła
  17. Podać wpływ wydłużenia i zbieżności skrzydła na charakterystyki aerodynamiczne
  18. Opisać procedurę wstępnego szacowania masy startowej samolotu­
  19. Zdefiniować pojęcia obciążenie ciągu i obciążenie powierzchni oraz podać ich wpływ na osiągi statku powietrznego
  20. Naszkicować obwiednię obciążeń manewrowych/od podmuchów/dopuszczalnych
  21. Podać i opisać podstawową klasyfikację ustrojów nośnych skrzydeł/kadłubów samolotów
  22. Rysunek techniczny - tolerancje wymiarów  i pasowania.
  23. Rysunek techniczny - tolerancje geometryczne.
  24. Rysunek techniczny - gwinty i połączenia gwintowe.
  25. Rysunek techniczny - wały maszynowe.
  26. Rysunek techniczny - koła zębate.
  27. Kompozyty w technice lotniczej
  28. Żaroodporność i żarowytrzymałość elementów konstrukcji
  29. Istota utwardzania wydzieleniowego stopów metali (np. stopów aluminium)
  30. Istota umocnienia odkształceniowego metali
  31. Obróbka cieplna stali - podać przykład i wyjaśnić cel zastosowania
  32. Wał maszynowy – projektowanie (naprężenia, metody obliczeń),
  33. Rodzaje połączeń w budowie maszyn (klasyfikacja połączeń, wymienić podstawowe),
  34. Łożyska toczne (charakterystyka, klasyfikacja i zastosowanie),
  35. Rodzaje sprzęgieł (podział i zastosowanie),
  36. Wytrzymałość zmęczeniowa (wykres Wöhlera, nieograniczona wytrzymałość zmęczeniowa, co wpływa na wytrzymałość zmęczeniową),
  37. Rodzaje połączeń wał-piasta (podać cztery wraz z krótką charakterystyką),
  38. Układy łożyskowania wału maszynowego (układ nastawny O/X, pływający, podpora stała/przesuwna – krótki opis i zastosowanie).
  39. Podział układów hydraulicznych – układy hydrostatyczne/hydrokinetyczne (właściwości, parametry, przykłady w lotnictwie)
  40. Klasyfikacja lotniczych sieci elektroenergetycznych z uwzględnieniem rodzajów prądu i wartości napięć nominalnych.
  41. Charakterystyczne parametry maszyn hydraulicznych (sprawności, ch-ki, itd.)
  42. Instalacja przeciwoblodzeniowa – klasyfikacja czujników wykrywania oblodzenia oraz sposobów przeciwdziałania
  43. Wzmacniacz hydrauliczny – zasada działania, ch-ki statyczne i dynamiczne
  44. Hydroakumulatory – realizowane zadania, klasyfikacja, parametry
  45. Światła zewnętrzne samolotu – funkcje realizowane, parametry
  46. Co to jest i do czego służy diagram - V,
  47. Jakie są kategorie oprogramowania zgodnego z normą DO-178 (od czego zależne),
  48. Do czego służy norma DO-160. Podaj przykłady kwalifikacji zgodnie z tą normą,
  49. Co to jest arbitraż w magistrali CAN i do czego służy,
  50. Magistrala ARINC429 - opisz zasadę działania i metodę łączenia urządzeń z jej wykorzystaniem,
  51. Co to jest i do czego wykorzystywana jest symulacja SIL,
  52. Co to jest i do czego wykorzystywana jest symulacja HIL,
  53. Co to jest i do czego wykorzystywana jest symulacja PIL,
  54. łączność radiowa w zakresach HF i VHF,
  55. systemy łączności satelitarnej (konstelacje LEO, MEO i GEO),
  56. systemy komunikacji tekstowej (ACARS i CPDLC),
  57. systemy radionawigacyjne (NDB-ADF, VOR),
  58. Radiodalmierz (DME),
  59. Radiowysokościomierz.
  60. Płat o skończonym wydłużeniu. Model linii nośnej: podstawowe założenia;
  61. Metody redukcji oporu indukowanego;
  62. Warstwa przyścienna laminarna i turbulentna, porównanie profili prędkości.
  63. Zjawisko oderwania: profil prędkości. Metody opóźniania /zapobiegania oderwaniu;
  64. Pomiar prędkości lotu dla małych prędkości i prędkości poddżwiekowych z uwzględnieniem wpływu ściśliwości
  65. Stożek Macha.
  66. Budowa modeli matematycznych samolotu i układy osi.
  67. Sterowanie ruchem podłużnym i bocznym,
  68. Właściwości pilotażowe samolotu,
  69. Modelowanie układów wykonawczych
  70. Podstawowe wielkości sterowane w napędzie turbinowym.
  71. Sterowanie predkością obrotową w napędzie śmigłowym.
  72. Sterowanie kątem zaklinowania śmigła.
  73. Synchronizacja lotniczych zespołów napędowych.
  74. Wprowadzenie funkcji ograniczenia wielkości sterowanych do toru sterowania.
  75. Budowa modeli matematycznych samolotu i układy osi.
  76. Rodzaje i budowa symulatorów lotu.
  77. Przepisy dotyczące budowy i wykorzystania symulatorów
  78. Struktura procesu technologicznego
  79. Norma czasu trwania operacji
  80. Błędy obróbki partii przedmiotów
  81. Cechy charakterystyczne produkcji jednostkowej
  82. Cechy charakterystyczne produkcji seryjnej
  83. Rodzaje półfabrykatów
  84. Naddatki obróbkowe
  85. Charakterystyki filtrów elektronicznych
  86. Przetwornik w układzie mostkowym i przetwarzanie sygnału
  87. Podstawowe właściwości przetworników analogowo-cyfrowych
  88. Układ pomiarowy dla termopary
  89. Układ pomiarowy TAS
  90. Pomiar wibracji zespołu napędowego
  91. Wybrany układ pomiarowy z przetwornikiem pojemnościowym
  92. Pomiar wysokości lotu samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów. Rodzaje wysokości.
  93. Pomiar prędkości pionowej samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów.
  94. Pomiar prędkości lotu oraz liczby Macha na pokładzie samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Rodzaje prędkości oraz sposoby jej wykorzystania. Budowa przyrządów.
  95. Pomiar kąta natarcia.
  96. Podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrządach żyroskopowych.
  97. Pomiar orientacji przestrzennej.
  98. Pomiar kursu.
  99. Omów wpływ parametrów geometrycznych przekroju poprzecznego dźwigara skrzydła na jego wytrzymałość na zginanie oraz sztywność giętną.
  100. Opisz wytrzymałościową zasadę działania komory dwupłata.
  101. Narysuj wykres zależności pomiędzy naprężeniem i odkształceniem dla statycznej próby rozciągania i zdefiniuj jego punkty charakterystyczne.
  102. Zdefiniuj pojęcie wytężenia materiału i podaj dwa dowolne przykłady hipotez wytrzymałościowych.
  103. Podaj formuły uogólnionego prawa Hooke’a oraz ich postać dla płaskiego stanu naprężenia.

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka I stopień specjalność: pilotaż

red. Ryszard Perłowski
  1. Pomiar wysokości lotu samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów. Rodzaje wysokości.
  2. Pomiar prędkości pionowej samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów.
  3. Pomiar prędkości lotu oraz liczby Macha na pokładzie samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Rodzaje prędkości oraz sposoby jej wykorzystania. Budowa przyrządów.
  4. Pomiar kąta natarcia.
  5. Podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrządach żyroskopowych.
  6. Pomiar orientacji przestrzennej.
  7. Pomiar kursu.
  8. Obiegi porównawcze lotniczych silników tłokowych.
  9. Charakterystyki zewnętrzne lotniczego silnika tłokowego – charakterystyka ogólna, obrotowa, śmigłowa.
  10. Silniki wysokościowe i nie wysokościowe, omówić różnice i podobieństwa, wady i zalety takich silników.
  11. Schematy konstrukcyjne turbinowych silników odrzutowych, śmigłowych, schematy silników jednoprzepływowych i dwuprzepływowych, konstrukcje jedno- i wielowirnikowe. Zalety i wady omawianych rozwiązań.
  12. Parametry obiegu porównawczego, wskaźniki pracy silnika przepływowego, parametry jednostkowe, charakterystyki prędkościowa i wysokościowa.
  13. Ciąg silnika  - definicja, wpływ parametrów wewnętrznych obiegu silnika i warunków lotu na ciąg oraz przebieg charakterystyk wewnętrznych i zewnętrznych.
  14. Wyjaśnić zasadę działania sprężarki, komory spalania, turbiny.
  15. Podać i opisać główne etapy projektu statku powietrznego
  16. Zdefiniować podstawowe parametry geometryczne skrzydła
  17. Podać wpływ wydłużenia i zbieżności skrzydła na charakterystyki aerodynamiczne
  18. Opisać procedurę wstępnego szacowania masy startowej samolotu­
  19. Zdefiniować pojęcia obciążenie ciągu i obciążenie powierzchni oraz podać ich wpływ na osiągi statku powietrznego
  20. Naszkicować obwiednię obciążeń manewrowych/od podmuchów/dopuszczalnych
  21. Podać i opisać podstawową klasyfikację ustrojów nośnych skrzydeł/kadłubów samolotów
  22. Rysunek techniczny - tolerancje wymiarów  i pasowania.
  23. Rysunek techniczny - tolerancje geometryczne.
  24. Rysunek techniczny - gwinty i połączenia gwintowe.
  25. Rysunek techniczny - wały maszynowe.
  26. Rysunek techniczny - koła zębate.
  27. Kompozyty w technice lotniczej
  28. Żaroodporność i żarowytrzymałość elementów konstrukcji
  29. Istota utwardzania wydzieleniowego stopów metali (np. stopów aluminium)
  30. Istota umocnienia odkształceniowego metali
  31. Obróbka cieplna stali - podać przykład i wyjaśnić cel zastosowania
  32. Wał maszynowy – projektowanie (naprężenia, metody obliczeń),
  33. Rodzaje połączeń w budowie maszyn (klasyfikacja połączeń, wymienić podstawowe),
  34. Łożyska toczne (charakterystyka, klasyfikacja i zastosowanie),
  35. Rodzaje sprzęgieł (podział i zastosowanie),
  36. Wytrzymałość zmęczeniowa (wykres Wöhlera, nieograniczona wytrzymałość zmęczeniowa, co wpływa na wytrzymałość zmęczeniową),
  37. Rodzaje połączeń wał-piasta (podać cztery wraz z krótką charakterystyką),
  38. Układy łożyskowania wału maszynowego (układ nastawny O/X, pływający, podpora stała/przesuwna – krótki opis i zastosowanie).
  39. Struktura procesu technologicznego
  40. Norma czasu trwania operacji
  41. Błędy obróbki partii przedmiotów
  42. Cechy charakterystyczne produkcji jednostkowej
  43. Cechy charakterystyczne produkcji seryjnej
  44. Rodzaje półfabrykatów
  45. Naddatki obróbkowe
  46. Układy konstrukcyjne samolotów – klasyfikacja, charakterystyka
  47. Układy konstrukcyjne skrzydeł samolotów – klasyfikacja, charakterystyka
  48. Układy konstrukcyjne kadłubów samolotów – klasyfikacja, charakterystyka
  49. Charakterystyk instalacji pokładowych samolotów – omówić na wybranych przykładach
  50. Obciążenia działające na samolot w ustalonych manewrach symetrycznych – krzywa obciążeń manewrowych
  51. Obciążenia działające na samolot w podmuchu symetrycznym – krzywa obciążeń od podmuchów
  52. Ograniczenia eksploatacyjne samolotu – prędkości i obciążenia
  53. Obciążenia od zespołu napędowego śmigło-silnikowego
  54. Zależność masy handlowej od zasięgu samolotu
  55. Profil startu samolotu transportowego (wg. CS-25)
  56. Start przerwany samolotu, prędkość decyzji, długość zrównoważona drogi startowej – charakterystyka, definicje
  57. Płat o skończonym wydłużeniu. Model linii nośnej: podstawowe założenia;
  58. Metody redukcji oporu indukowanego;
  59. Warstwa przyścienna laminarna i turbulentna, porównanie profili prędkości.
  60. Zjawisko oderwania: profil prędkości. Metody opóźniania /zapobiegania oderwaniu;
  61. Pomiar prędkości lotu dla małych prędkości i prędkości poddźwiekowych z uwzględnieniem wpływu ściśliwości
  62. Stożek Macha.
  63. Rodzaje prognozy pogody,
  64. Zjawiska atmosferyczne,
  65. Chmury,
  66. Fronty atmosferyczne
  67. Ograniczenia organizmu człowieka pracującego w środowisku samolotu,
  68. Zmysły i ich ograniczenia,
  69. Złudzenia
  70. Osiągi samolotu,
  71. Wpływ warunków atmosferycznych na planowanie lotu,
  72. Przepisy lotnicze a zasady planowania lotu
  73. Rodzaje komunikacji radiowej,
  74. Zasady prowadzenia łączności głosowej,
  75. Urządzenia wykorzystywane do prowadzenia łączności radiowej ze statkiem powietrznym
  76. Budowa modeli matematycznych samolotu i układy osi.
  77. Sterowanie ruchem podłużnym i bocznym,
  78. Właściwości pilotażowe samolotu,
  79. Modelowanie układów wykonawczych
  80. Centrala aerometryczna: zasada działania i budowa czujników, zasada działania i budowa układu, algorytmy. Interpretacja wskazań dostarczanych wielkości.
  81. Układ AHRS: zasada działania i budowa czujników oraz ich właściwości, zasada działania i budowa układu, algorytmy.
  82. Układ INS - zasada działania, rodzaje, budowa, błędy.
  83. Układy nawigacji zintegrowanej: podstawy działania, wykorzystywane algorytmy.
  84. Tendencje rozwojowe w budowie wyposażenia pokładowego samolotów.
  85. Podstawowe Europejskie
  86. Akty prawne regulujące działalność lotniczą.
  87. Konwencje i umowy dotyczące działalności lotniczej na świecie,
  88. Światowe, europejskie i krajowe urzędy i organizacje regulujące działalność lotniczą
  89. Omów wpływ parametrów geometrycznych przekroju poprzecznego dźwigara skrzydła na jego wytrzymałość na zginanie oraz sztywność giętną.
  90. Opisz wytrzymałościową zasadę działania komory dwupłata.
  91. Narysuj wykres zależności pomiędzy naprężeniem i odkształceniem dla statycznej próby rozciągania i zdefiniuj jego punkty charakterystyczne.
  92. Zdefiniuj pojęcie wytężenia materiału i podaj dwa dowolne przykłady hipotez wytrzymałościowych.
  93. Podaj formuły uogólnionego prawa Hooke’a oraz ich postać dla płaskiego stanu naprężenia.

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka I stopień Specjalność: płatowce

red. Ryszard Perłowski
  1. Pomiar wysokości lotu samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów. Rodzaje wysokości.
  2. Pomiar prędkości pionowej samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów.
  3. Pomiar prędkości lotu oraz liczby Macha na pokładzie samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Rodzaje prędkości oraz sposoby jej wykorzystania. Budowa przyrządów.
  4. Pomiar kąta natarcia.
  5. Podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrządach żyroskopowych.
  6. Pomiar orientacji przestrzennej.
  7. Pomiar kursu.
  8. Współczynnik obciążenia,
  9. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych,
  10. Wpływ agregatów na przebiegi sił wewnętrznych skrzydła,
  11. Obciążenia usterzenia poziomego,
  12. Obciążenia kadłuba,
  13. Materiały stosowane w budowie płatowców,
  14. Skrzydło wolnonośne i zastrzałowe - przebiegi sił wewnętrznych.
  15. Skrzydło dźwigarowe, półskorupowe, skorupowe.
  16. Obiegi porównawcze lotniczych silników tłokowych.
  17. Charakterystyki zewnętrzne lotniczego silnika tłokowego – charakterystyka ogólna, obrotowa, śmigłowa.
  18. Silniki wysokościowe i nie wysokościowe, omówić różnice i podobieństwa, wady i zalety takich silników.
  19. Schematy konstrukcyjne turbinowych silników odrzutowych, śmigłowych, schematy silników jednoprzepływowych i dwuprzepływowych, konstrukcje jedno- i wielowirnikowe. Zalety i wady omawianych rozwiązań.
  20. Parametry obiegu porównawczego, wskaźniki pracy silnika przepływowego, parametry jednostkowe, charakterystyki prędkościowa i wysokościowa.
  21. Ciąg silnika  - definicja, wpływ parametrów wewnętrznych obiegu silnika i warunków lotu na ciąg oraz przebieg charakterystyk wewnętrznych i zewnętrznych.
  22. Wyjaśnić zasadę działania sprężarki, komory spalania, turbiny.
  23. Podać i opisać główne etapy projektu statku powietrznego
  24. Zdefiniować podstawowe parametry geometryczne skrzydła
  25. Podać wpływ wydłużenia i zbieżności skrzydła na charakterystyki aerodynamiczne
  26. Opisać procedurę wstępnego szacowania masy startowej samolotu­
  27. Zdefiniować pojęcia obciążenie ciągu i obciążenie powierzchni oraz podać ich wpływ na osiągi statku powietrznego
  28. Naszkicować obwiednię obciążeń manewrowych/od podmuchów/dopuszczalnych
  29. Podać i opisać podstawową klasyfikację ustrojów nośnych skrzydeł/kadłubów samolotów
  30. Opisać i podać sposób przenoszenia obciążeń przez elementy konstrukcji kratownicowej i ramowej
  31. Opisać i podać sposób przenoszenia obciążeń przez elementy cienkościennej, półskorupowej/skorupowej struktury nośnej
  32. Opisać zagadnienie skręcania rur cienkościennych jednoobwodowych/wieloobwodowych
  33. Opisać zagadnienie przenoszenia sił poprzecznych i momentów gnących przez cienkościenne rury o przekroju otwartym/zamkniętym
  34. Skręcanie swobodne i nieswobodne – zdefiniować i podać różnice
  35. Zdefiniować i opisać zjawisko lokalnej i globalnej utraty stateczności cienkościennej struktury nośnej
  36. Zdefiniować pojęcie badań modelowych konstrukcji i podać przykład tego rodzaju badań
  37. Opisać zagadnienie prób statycznych statków powietrznych
  38. Opisać sposób realizacji technicznej przykładowej statycznej próby wytrzymałościowej skrzydła – dyskretyzacja obciążenia wzdłuż rozpiętości
  39. Zdefiniować pojęcie wytrzymałości zmęczeniowej konstrukcji lotniczych
  40. Opisać zagadnienie prób rezonansowych statków powietrznych
  41. Rysunek techniczny - tolerancje wymiarów  i pasowania.
  42. Rysunek techniczny - tolerancje geometryczne.
  43. Rysunek techniczny - gwinty i połączenia gwintowe.
  44. Rysunek techniczny - wały maszynowe.
  45. Rysunek techniczny - koła zębate.
  46. Kompozyty w technice lotniczej
  47. Żaroodporność i żarowytrzymałość elementów konstrukcji
  48. Istota utwardzania wydzieleniowego stopów metali (np. stopów aluminium)
  49. Istota umocnienia odkształceniowego metali
  50. Obróbka cieplna stali - podać przykład i wyjaśnić cel zastosowania
  51. Wał maszynowy – projektowanie (naprężenia, metody obliczeń),
  52. Rodzaje połączeń w budowie maszyn (klasyfikacja połączeń, wymienić podstawowe),
  53. Łożyska toczne (charakterystyka, klasyfikacja i zastosowanie),
  54. Rodzaje sprzęgieł (podział i zastosowanie),
  55. Wytrzymałość zmęczeniowa (wykres Wöhlera, nieograniczona wytrzymałość zmęczeniowa, co wpływa na wytrzymałość zmęczeniową),
  56. Rodzaje połączeń wał-piasta (podać cztery wraz z krótką charakterystyką),
  57. Układy łożyskowania wału maszynowego (układ nastawny O/X, pływający, podpora stała/przesuwna – krótki opis i zastosowanie).
  58. Przesyłam zagadnienia z przedmiotu Śmigła:
  59. Jakimi cechami powinny charakteryzować się profile wykorzystywane do projektowania śmigieł lotniczych
  60. Czym się różni śmigło o stałym skoku od śmigła stałego
  61. Opisać geometrię łopaty śmigła
  62. Zalety i wady śmigła stałoobrotowego
  63. Scharakteryzować ogólną zależność sprawności śmigła od posuwu i kąta nastawienia łopat
  64. Etapy procesu projektowani samolotu – krótka charakterystyka
  65. Sformułowanie zadania optymalizacji projektowej
  66. Projektowanie wielokryterialne – krótka charakterystyka
  67. Projektowanie multidyscyplinarne – krótka charakterystyka
  68. Metody numerycznej optymalizacji
  69. Systemy komputerowe w projektowaniu samolotów – wybrane przykłady
  70. Metody i narzędzia numerycznego modelowania geometrycznego
  71. Metody i narzędzia numerycznego modelowania strukturalnego i konstrukcyjnego
  72. Metody i narzędzia numerycznego modelowania charakterystyk aerodynamicznych
  73. Systems Engineering – charakterystyka procesu
  74. Metody i narzędzia numerycznego modelowania charakterystyk aerodynamicznyc
  75. Atmosfera wzorcowa – właściwości, charakterystyka, model
  76. Biegunowa aerodynamiczna samolotu – przebieg, punkty charakterystyczne
  77. Zależność współczynnika siły nośnej od kąta natarcia skrzydła samolotu – przebieg, punkty charakterystyczne
  78. Siły działające na samolot w ustalonym locie ślizgowym – równania równowagi lotu ślizgowego
  79. Biegunowa lotu ślizgowego – przebieg, punkty charakterystyczne
  80. Siły działające na samolot w ustalonym locie silnikowym – równania równowagi samolotu w ustalonym locie silnikowym
  81. Metoda mocy – założenia, równania, zastosowanie
  82. Biegunowa lotu silnikowego – przebieg, punkty charakterystyczne
  83. Sprawność i zakresy pracy śmigła lotniczego
  84. Obwiednia osiągów samolotu w locie silnikowym – Vmax, Vmin, Vs1, Vx, Vy, Wmax w funkcji wysokości lotu
  85. Charakterystyki aerodynamiczne samolotu w konfiguracji do startu i lądowania
  86. Płat o skończonym wydłużeniu. Model linii nośnej: podstawowe założenia;
  87. Metody redukcji oporu indukowanego;
  88. Warstwa przyścienna laminarna i turbulentna, porównanie profili prędkości.
  89. Zjawisko oderwania: profil prędkości. Metody opóźniania /zapobiegania oderwaniu;
  90. Pomiar prędkości lotu dla małych prędkości i prędkości poddżwiekowych z uwzględnieniem wpływu ściśliwości
  91. Stożek Macha.
  92. Omów wpływ parametrów geometrycznych przekroju poprzecznego dźwigara skrzydła na jego wytrzymałość na zginanie oraz sztywność giętną.
  93. Opisz wytrzymałościową zasadę działania komory dwupłata.
  94. Narysuj wykres zależności pomiędzy naprężeniem i odkształceniem dla statycznej próby rozciągania i zdefiniuj jego punkty charakterystyczne.
  95. Zdefiniuj pojęcie wytężenia materiału i podaj dwa dowolne przykłady hipotez wytrzymałościowych.
  96. Podaj formuły uogólnionego prawa Hooke’a oraz ich postać dla płaskiego stanu naprężenia.

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka I stopień Specjalność: Silniki Lotnicze

red. Ryszard Perłowski
  1. Obieg Braytona i obieg silnika ze stratami – omówienie i porównanie do procesów w silniku lotniczym
  2. Ciąg, ciąg jednostkowy, jednostkowe zużycie paliwa  i sprawności silnika – definicje i interpretacja
  3. Problematyka pracy silnika zakończonego dyszą zbieżną
  4. Optymalizacja obiegu silnika na przykładzie silnika jednoprzepływowego z dopalaczem i bez dopalacza
  5. Silnik dwuprzepływowy – cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne
  6. Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe – rozwiązania  konstrukcyjne, parametry pracy
  7. Wpływ dopalacza na osiągi i rozwiązania konstrukcyjne silnika (zmiana ciągu i przekroju wylotowego dyszy)
  8. Charakterystyki silnika – podział i przykłady
  9. Pomiar wysokości lotu samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów. Rodzaje wysokości.
  10. Pomiar prędkości pionowej samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Budowa przyrządów.
  11. Pomiar prędkości lotu oraz liczby Macha na pokładzie samolotu. Podstawy fizyczne.  Metodyka. Rodzaje prędkości oraz sposoby jej wykorzystania. Budowa przyrządów.
  12. Pomiar kąta natarcia.
  13. Podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrządach żyroskopowych.
  14. Pomiar orientacji przestrzennej.
  15. Pomiar kursu.
  16. Współczynnik obciążenia,
  17. Źródła obciążeń statku powietrznego,
  18. Przepisy budowy statków powietrznych,
  19. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych,
  20. Zwichrzenie geometryczne i aerodynamiczne,
  21. Składowe wysiłku przekroju skrzydła.
  22. Modelowanie parametryczne w systemach CAD?
  23. Modelowanie bryłowe a modelowanie powierzchniowe, różnice, wady, zalety?
  24. Podstawowe moduły w współczesnych systemach CAD?
  25. Działania boolowskie podczas modelowania w systemach CAD?
  26. Zalety tworzenia dokumentacji płaskiej w systemach CAD?
  27. Obiegi porównawcze lotniczych silników tłokowych.
  28. Charakterystyki zewnętrzne lotniczego silnika tłokowego – charakterystyka ogólna, obrotowa, śmigłowa.
  29. Silniki wysokościowe i nie wysokościowe, omówić różnice i podobieństwa, wady i zalety takich silników.
  30. Schematy konstrukcyjne turbinowych silników odrzutowych, śmigłowych, schematy silników jednoprzepływowych i dwuprzepływowych, konstrukcje jedno- i wielowirnikowe. Zalety i wady omawianych rozwiązań.
  31. Parametry obiegu porównawczego, wskaźniki pracy silnika przepływowego, parametry jednostkowe, charakterystyki prędkościowa i wysokościowa.
  32. Ciąg silnika  - definicja, wpływ parametrów wewnętrznych obiegu silnika i warunków lotu na ciąg oraz przebieg charakterystyk wewnętrznych i zewnętrznych.
  33. Wyjaśnić zasadę działania sprężarki, komory spalania, turbiny.
  34. Podać i opisać główne etapy projektu statku powietrznego
  35. Zdefiniować podstawowe parametry geometryczne skrzydła
  36. Podać wpływ wydłużenia i zbieżności skrzydła na charakterystyki aerodynamiczne
  37. Opisać procedurę wstępnego szacowania masy startowej samolotu­
  38. Zdefiniować pojęcia obciążenie ciągu i obciążenie powierzchni oraz podać ich wpływ na osiągi statku powietrznego
  39. Naszkicować obwiednię obciążeń manewrowych/od podmuchów/dopuszczalnych
  40. Podać i opisać podstawową klasyfikację ustrojów nośnych skrzydeł/kadłubów samolotów
  41. Rysunek techniczny - tolerancje wymiarów  i pasowania.
  42. Rysunek techniczny - tolerancje geometryczne.
  43. Rysunek techniczny - gwinty i połączenia gwintowe.
  44. Rysunek techniczny - wały maszynowe.
  45. Rysunek techniczny - koła zębate.
  46. Kompozyty w technice lotniczej
  47. Żaroodporność i żarowytrzymałość elementów konstrukcji
  48. Istota utwardzania wydzieleniowego stopów metali (np. stopów aluminium)
  49. Istota umocnienia odkształceniowego metali
  50. Obróbka cieplna stali - podać przykład i wyjaśnić cel zastosowania
  51. Wał maszynowy – projektowanie (naprężenia, metody obliczeń),
  52. Rodzaje połączeń w budowie maszyn (klasyfikacja połączeń, wymienić podstawowe),
  53. Łożyska toczne (charakterystyka, klasyfikacja i zastosowanie),
  54. Rodzaje sprzęgieł (podział i zastosowanie),
  55. Wytrzymałość zmęczeniowa (wykres Wöhlera, nieograniczona wytrzymałość zmęczeniowa, co wpływa na wytrzymałość zmęczeniową),
  56. Rodzaje połączeń wał-piasta (podać cztery wraz z krótką charakterystyką),
  57. Układy łożyskowania wału maszynowego (układ nastawny O/X, pływający, podpora stała/przesuwna – krótki opis i zastosowanie).
  58. Proces technologiczny.
  59. Rodzaje półfabrykatów.
  60. Dokumentacja technologiczna.
  61. Naddatki obróbkowe.
  62. Typy produkcji.
  63. Atmosfera wzorcowa – właściwości, charakterystyka, model
  64. Biegunowa aerodynamiczna samolotu – przebieg, punkty charakterystyczne
  65. Zależność współczynnika siły nośnej od kąta natarcia skrzydła samolotu – przebieg, punkty charakterystyczne
  66. Siły działające na samolot w ustalonym locie ślizgowym – równania równowagi lotu ślizgowego
  67. Biegunowa lotu ślizgowego – przebieg, punkty charakterystyczne
  68. Siły działające na samolot w ustalonym locie silnikowym – równania równowagi samolotu w ustalonym locie silnikowym
  69. Metoda mocy – założenia, równania, zastosowanie
  70. Charakterystyka prędkościowa i wysokościowa silnika odrzutowego (jedno i dwuprzepływowego)
  71. Biegunowa lotu silnikowego – przebieg, punkty charakterystyczne
  72. Charakterystyki aerodynamiczne samolotu w konfiguracji do startu i lądowania
  73. Płat o skończonym wydłużeniu. Model linii nośnej: podstawowe założenia;
  74. Metody redukcji oporu indukowanego;
  75. Warstwa przyścienna laminarna i turbulentna, porównanie profili prędkości.
  76. Zjawisko oderwania: profil prędkości. Metody opóźniania /zapobiegania oderwaniu;
  77. Pomiar prędkości lotu dla małych prędkości i prędkości poddżwiekowych z uwzgldnieniem wpływu ściśliwości
  78. Stożek Macha.
  79. Podstawowe wielkości sterowane w napędzie turbinowym.
  80. Sterowanie predkością obrotową w napędzie śmigłowym.
  81. Sterowanie kątem zaklinowania śmigła.
  82. Synchronizacja lotniczych zepołów napędowych.
  83. Wprowadzenie funkcji ograniczenia wielkości sterowanych do toru sterowania.
  84. Wielkości mierzone w napędzie lotniczym
  85. Instalacja paliwowa
  86. Napęd lotniczy - podział, rodzaje, wady i zalety
  87. Instalacja zapłonowa napędu lotniczego
  88. Rodzaje badań zakładowych krótkotrwałych
  89. Interpretacja termodynamiczna procesu zachodzącego we wlocie przy pracy silnika w miejscu w układzie i-s
  90. Podać formułę sprawności politropowej w parametrach spiętrzenia sprężarki
  91. Interpretacja termodynamiczna procesu sprężania w układzie T-s
  92. Interpretacja termodynamiczna procesu rozprężania w turbinie w układzie T-s
  93. Przemiany rozprężania w dyszy wylotowej we współrzędnych i-s
  94. Hamownie i stoiskowe badania silników turbinowych
  95. Tunele aerodynamiczne stosowane w badaniu silników lotniczych
  96. Redukcja parametrów pracy silnika
  97. Diagnozowanie usterek silnika turbinowego
  98. Układ sterowania silnika turbinowego – badania i diagnostyka
  99. Struktura organizacji obsługowej
  100. Programy obsług  SP
  101. Planowanie obsługi nowo wdrażanego SP
  102. Badanie wypadków lotniczych
  103. Wymogi prawne wobec organizacji obsługowych SP 
  104. Omów wpływ parametrów geometrycznych przekroju poprzecznego dźwigara skrzydła na jego wytrzymałość na zginanie oraz sztywność giętną.
  105. Opisz wytrzymałościową zasadę działania komory dwupłata.
  106. Narysuj wykres zależności pomiędzy naprężeniem i odkształceniem dla statycznej próby rozciągania i zdefiniuj jego punkty charakterystyczne.
  107. Zdefiniuj pojęcie wytężenia materiału i podaj dwa dowolne przykłady hipotez wytrzymałościowych.
  108. Podaj formuły uogólnionego prawa Hooke’a oraz ich postać dla płaskiego stanu naprężenia.

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka II stopień Specjalność: Awionika

red. Ryszard Perłowski
  1. Generowanie optymalnych drzew decyzyjnych.
  2. Zbiory rozmyte (typowe funkcje przynależności, podstawowe operacje na zbiorach).
  3. System wnioskowania rozmytego ( budowa, rola poszczególnych bloków, metody defuzyfikacji).
  4. Tablica decyzyjna w ujęciu zbiorów przybliżonych (badanie spójności tablicy, usuwalności atrybutów warunkowych).
  5. Sztuczne sieci neuronowe (typy sieci,  uczenie SSN).
  6. Narysuj wykres intensywności uszkodzeń.
  7. Wymień co najmniej trzy sekcje normy DO 160 nie wymagające pracy urządzenia badanego podczas testu.
  8. Wymień skutki  zmian temperatury na pracę urządzeń awionicznych.
  9. W jaki sposób przebiega badanie oporności na wilgoć.
  10. W jaki sposób prowadzone jest badanie na udary.
  11. Jakie napięcia stosowane są przy badaniu ESD.
  12. Sposoby połączeń elektrycznych urządzeń pokładowych.
  13. Warunki uruchomienia produkcji awioniki lotniczej.
  14. Rodzaje i parametry złącz elektrycznych.
  15. Co zawiera karta realizacji wyrobu?
  16. Montaż THT i SMD wyjaśnij różnice.
  17. Jakie są etapy kontroli jakości?
  18. Co to jest parszywa 12 w czynniku ludzkim (Podaj i opisz 3 przykładowe czynniki)
  19. Opisz różnice pomiędzy widzeniem fotopowym i skotopowym w kontekście budowy oka ludzkiego
  20. Podaj główne cechy, które opisują wybrany typ temperamentu (wybrać jeden: sangwinika, flegmatyka, choleryka lub melancholika)
  21. Opisz zasadę działania kanałów półkolistych i do czego służą
  22. Plamka żółta - opisz zagadnienie w kontekście budowy oka oraz błędów percepcji
  23. Kompensacja zakłócenia w układzie pomiarowym
  24. Standaryzacja sterowania aparaturą pomiarową
  25. Zasada filtracji Kalmana w pomiarach
  26. Realizacja filtru cyfrowego
  27. Optymalizacja filtra komplementarnego
  28. Wykorzystanie logiki rozmytej do wzorcowania układu pomiarowego
  29. Sygnały– podstawowe pojęcia.
  30. Podstawowe właściwości sygnałów.
  31. Właściwości częstotliwościowe sygnałów.
  32. Filtracja sygnałów – filtry ciągłe.
  33. Filtracja sygnałów – filtry cyfrowe.
  34. Identyfikacja systemów – modelowanie, planowanie eksperymentów, estymacja.
  35. Opisz komponenty oraz zasadę działania silnika rakietowego na paliwo ciekłe.
  36. Opisz pojęcie „pasów Van Allena”.
  37. Podaj kluczowe funkcje i zdefiniuj podstawowe parametry załogowych statków kosmicznych.
  38. Podaj przykłady trzech rosyjskich i trzech amerykańskich programów kosmicznych.
  39. Opisz przyczyny katastrof amerykańskich promów kosmicznych Columbia i Challenger

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka II stopień Specjalność: Pilotaż

red. Ryszard Perłowski
  1. systemy lądowania (ILS i MLS),
  2. systemy wspierające podstawowe konstelacje GNSS (SBAS i GBAS),
  3. systemy radiolokacyjne (PSR, SSR),
  4. pasożytnicza modulacja sygnałów radiowych w samolotach o napędzie śmigłowym,
  5. transponder ATC,
  6. radar pogodowy,
  7. system ADIRS,
  8. systemy nawigacyjne INS, GNSS, TRN,
  9. systemy antykolizyjne klasy ACAS,
  10. systemy antykolizyjne klasy TAWS,
  11. systemy syntetycznej i wzmocnione wizji, integracja (SVS i EVS, SEVS),
  12. system sterowania FBW.
  13. Równowaga podłużna samolotu – definicja, założenia, warunki
  14. Kąt wychylenia steru do równowagi
  15. Podłużna stateczność statyczna samolotu – definicja, założenia, warunki
  16. Zapas stateczności – definicja, wpływ położenia środka ciężkości samolotu
  17. Stateczność statyczna boczna i kierunkowa samolotu
  18. Sterowność podłużna samolotu – definicja, ocena sterowności
  19. Sterowność boczna samolotu – definicje, ocena sterowności
  20. Uproszczona ocena stateczności dynamicznej podłużnej
  21. Uproszczona ocena stateczności dynamicznej bocznej
  22. Charakterystyka układów współrzędnych wykorzystywanych w dynamice lotu
  23. Osobowość człowieka,
  24. Proces przetwarzania informacji przez człowieka,
  25. Umiejętności interpersonalne,
  26. Stres,
  27. Teoria wypadków lotniczych,
  28. Przyczyny wypadków,
  29. Zasady badania wypadków,
  30. Przepisy dotyczące zasad bespieczeństwa lotniczego
  31. Sygnały– podstawowe pojęcia.
  32. Podstawowe właściwości sygnałów.
  33. Właściwości częstotliwościowe sygnałów.
  34. Filtracja sygnałów – filtry ciągłe.
  35. Filtracja sygnałów – filtry cyfrowe.
  36. Identyfikacja systemów – modelowanie, planowanie eksperymentów, estymacja.
  37. Rozwiązania problemów modelowania i symulacji procesów technicznych
  38. Rozwiązywanie równań liniowych w odniesieniu do problemów projektowania
  39. Problemy aproksymacji i interpolacji w zastosowaniu do zagadnień technicznych (projektowanie i badania)
  40. Rozwiązywanie problemów aproksymacji i interpolacji wyników badań
  41. Schematy symulacyjnych urządzeń technicznych i wykonywanie symulacji
  42. Osiagi samolotu a planowanie
  43. Wpływ warunków atmosferycznych na planowanie lotu
  44. Przepisy lotnicze a zasady planowania lotu
  45. Opisz komponenty oraz zasadę działania silnika rakietowego na paliwo ciekłe.
  46. Opisz pojęcie „pasów Van Allena”.
  47. Podaj kluczowe funkcje i zdefiniuj podstawowe parametry załogowych statków kosmicznych.
  48. Podaj przykłady trzech rosyjskich i trzech amerykańskich programów kosmicznych.
  49. Opisz przyczyny katastrof amerykańskich promów kosmicznych Columbia i Challenger

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka II stopień Specjalność: Płatowce

red. Ryszard Perłowski
  1. Metody rozwiązywania równań nieliniowych
  2. Rozwiązywanie układów równań liniowych  - metody
  3. Interpolacja – na czym polega przykład zastosowania w rozwiązywaniu zadań w zagadnieniach technicznych
  4. Aproksymacja – na czym polega przykład zastosowania do rozwiązywania zagadnień technicznych
  5. Całkowanie numeryczne – metody i przykłady zastosowania w obliczeniach technicznych
  6. Zagadnienia linearyzacji – przykład zastosowania  w obliczeniach technicznych
  7. Charakterystyka metody Design of experiments – DOE
  8. Charakterystyka metody Technology Identification, Evaluation and Selection – TIES
  9. Modele surogatowe
  10. Charakterystyka metody zmiennej wierności (Multi fidelity)
  11. Analiza czułości modeli
  12. Interpolacja numeryczna
  13. Aproksymacja numeryczna
  14. Przybliżone rozwiązywanie równań nieliniowych i ich układów
  15. Całkowanie numeryczne
  16. Rozwiązywanie układów algebraicznych równań liniowych
  17. Metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych
  18. Systemy projektowania geometrycznego – charakterystyka, zastosowanie
  19. Systemy projektowania konstrukcyjnego i strukturalnego – charakterystyka i zastosowanie
  20. Systemy numerycznej analizy przepływów – charakterystyka i zastosowanie
  21. Numeryczna optymalizacja konstrukcji – sformułowanie problemu
  22. Systems engineering
  23. Wpływ liczby Macha na charakterystyki aerodynamiczne profilu lotniczego.
  24. Warstwa przyścienna na profilu lotniczym.
  25. Wpływ mechanizacji skrzydła na jego charakterystyki aerodynamiczne.
  26. Mechanizm powstawania oporu indukowanego.
  27. Metody sterowanie warstwą przyścienną.
  28. Sygnały– podstawowe pojęcia.
  29. Podstawowe właściwości sygnałów.
  30. Właściwości częstotliwościowe sygnałów.
  31. Filtracja sygnałów – filtry ciągłe.
  32. Filtracja sygnałów – filtry cyfrowe.
  33. Identyfikacja systemów – modelowanie, planowanie eksperymentów, estymacja.
  34. Opisz komponenty oraz zasadę działania silnika rakietowego na paliwo ciekłe.
  35. Opisz pojęcie „pasów Van Allena”.
  36. Podaj kluczowe funkcje i zdefiniuj podstawowe parametry załogowych statków kosmicznych.
  37. Podaj przykłady trzech rosyjskich i trzech amerykańskich programów kosmicznych.
  38. Opisz przyczyny katastrof amerykańskich promów kosmicznych Columbia i Challenger

Zagadnienia dyplomowe dla kierunku Lotnictwo i kosmonautyka II stopień Specjalność: Silniki Lotnicze

red. Ryszard Perłowski
  1. Metody rozwiązywania równań nieliniowych
  2. Rozwiązywanie układów równań liniowych  - metody
  3. Interpolacja – na czym polega przykład zastosowania w rozwiązywaniu zadań w zagadnieniach technicznych
  4. Aproksymacja – na czym polega przykład zastosowania do rozwiązywania zagadnień technicznych
  5. Całkowanie numeryczne – metody i przykłady zastosowania w obliczeniach technicznych
  6. Zagadnienia linearyzacji – przykład zastosowania  w obliczeniach technicznych
  7. Dekompozycja modelu silnika -  na czym polega, jakie są zalety i wady
  8. Rodzaje modeli numerycznych silnika – podział ze względu na ilość uwzględnianych wymiarów i rodzaj przepływającego czynnika
  9. Parametry zredukowane silnika – podać przykłady, jaka jest ich rola w ocenie efektywności silnika
  10. Zależności ciągu i jednostkowego zużycia paliwa od wybranych parametrów eksploatacyjnych  - prędkości obrotowej, prędkości i wysokości lotu
  11. Obliczenia dla punktu obliczeniowego i poza punktem obliczeniowym  - omówienie problemu
  12. Charakterystyka sprężarki – omówienie podstawowych parametrów
  13. Problematyka obliczeń silnika z mieszalnikiem i dopalaczem -  założenia i ograniczenia
  14. Lepkości dynamiczna
  15. Związek między lepkością kinematyczną i dynamiczną
  16. Liczba Nusselta
  17. Przewodności cieplna
  18. Emisyjność cieplna ciała doskonale czarnego
  19. Temperatura bezwzględna w prawie Stefana-Boltzmanna
  20. Równania kryterialne dla konwekcji swobodnej
  21. Dyfuzyjność cieplna
  22. Liczba Fouriera
  23. Rozkład temperatury podczas jednowymiarowego przewodzenia ciepła
  24. Całkowity opór termiczny przewodzenia ciepła
  25. Liczba Prandtla w zagadnieniach wymiany ciepła
  26. Prawa Ficka dla wymiany masy
  27. Jak nazywa się instytucja zarządzająca lotnictwem w Polsce? Jakie są jej kompetencje?
  28. Jak nazywa się instytucja zarządzająca lotnictwem w Unii Europejskiej? Jakie są jej kompetencje?
  29. CS-E - co to jest?
  30. Co oznacza skrót OEI?
  31. Co to jest i jakie informacje można znaleźć w TCDS dla silnika lotniczego?
  32. Co oznacza skrót ETOPS i jak należy go interpretować?
  33. Definicja optymalizacji?
  34. Pierwsza i druga zasada konstrukcji - różnice?
  35. Najczęściej używane funkcje celu w optymalizacji konstrukcji?
  36. Ograniczenia w optymalizacji konstrukcji - podział i przykłady?
  37. Optymalizacja topologiczna - na czym polega?
  38. Tradycyjny proces rozwoju produktu a proces oparty na optymalizacji topologicznej?
  39. Modelowanie parametryczne w systemach CAD?
  40. Modelowanie bryłowe a modelowanie powierzchniowe, różnice, wady, zalety?
  41. Podstawowe moduły w współczesnych systemach CAD?
  42. Działania boolowskie podczas modelowania w systemach CAD?
  43. Zalety tworzenia dokumentacji płaskiej w systemach CAD?
  44. Cykl życia samolotu – etapy, charakterystyka
  45. Analiza kosztów użytkowania samolotu - struktura, składniki
  46. Wskaźniki stosowane w ocenie eksploatacji statków powietrznych – przykłady, charakterystyka
  47. Charakterystyka grup obsług statku powietrznego
  48. Rodzaje i charakterystyka remontów samolotu
  49. Strategie eksploatacji lotniczych systemów technicznych (resursowa, według stanu) – charakterystyka
  50. Charakterystyka systemu MSG oraz EMSG
  51. Klasyfikacja zdarzeń lotniczych
  52. Bezpieczeństwo lotu – definicja, charakterystyka
  53. Charakterystyka wybranych kultur bezpieczeństwa
  54. Modele elementów systemów bezpieczeństwa w lotnictwie – charakterystyka wybranych przykładów
  55. Podać sposoby wyznaczania charakterystyk obrotowych silnika turbinowego (charakterystyka stoiskowa).
  56. Podać wzór na parametr ciąg silnika turbinowego (dwu i jednoprzepływowego).
  57. Podać wzór na parametr ciągu zredukowanego.
  58. Jak zmienia się ciąg silnika odrzutowego dwuprzepływowego wraz ze wzrostem wydatku masowego czynnika przepływającego przez silnik?
  59. Jak zmienia się jednostkowe zużycie paliwa silnika odrzutowego dwuprzepływowego  wraz ze wzrostem wydatku masowego czynnika przepływającego przez silnik?
  60. Do jakich przepisów odnosimy się  podczas badań i testów silników odrzutowych?
  61. Po co dokonuje się redukcji parametrów osiągowych silników odrzutowych?
  62. Narysować charakterystykę silnika odrzutowego dwuprzepływowego(stoiskową)?
  63. Narysować charakterystykę prędkościowo-wysokościową silnika odrzutowego dwuprzepływowego?
  64. Narysować charakterystykę prędkościowo-wysokościową silnika odrzutowego jednoprzepływowego?
  65. Narysować schemat dyszy zbieżno-rozbieżnej o stałej geometrii
  66. Z jakiego równania określa się szerokość kanału (wysokość łopatki) na wylocie wirnika sprężarki promieniowej
  67. Schemat łopatki dyfuzora łopatkowego z łopatkami o stałej grubości
  68. Z jakiego równania określa się pole powierzchni przekroju kanału przed wirnikiem dowolnego stopnia sprężarki osiowej
  69. Z jakiego równania określa się przekrój wlotowy wieńca dyszowego stopnia turbiny osiowej
  70. Sygnały– podstawowe pojęcia.
  71. Podstawowe właściwości sygnałów.
  72. Właściwości częstotliwościowe sygnałów.
  73. Filtracja sygnałów – filtry ciągłe.
  74. Filtracja sygnałów – filtry cyfrowe.
  75. Identyfikacja systemów – modelowanie, planowanie eksperymentów, estymacja.
  76. Opisz komponenty oraz zasadę działania silnika rakietowego na paliwo ciekłe.
  77. Opisz pojęcie „pasów Van Allena”.
  78. Podaj kluczowe funkcje i zdefiniuj podstawowe parametry załogowych statków kosmicznych.
  79. Podaj przykłady trzech rosyjskich i trzech amerykańskich programów kosmicznych.
  80. Opisz przyczyny katastrof amerykańskich promów kosmicznych Columbia i Challenger

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję